Het meest geschikte huiswerkmoment
Wat is nou een geschikt moment voor huiswerk? Dit is afhankelijk van verschillende factoren: de lengte van de schooldag, het tijdstip waarop jullie ’s avonds eten, hoe laat je kind gaat slapen, hoeveel activiteiten zoals sport en muziekles er zijn…
Een voorbeeld:
Na schooltijd wil de jongste lekker spelen met zijn vrienden. Heerlijk om even te kunnen ontspannen na een dag hard werken. Als hij thuiskomt, roept hij met zijn schoenen nog aan door het huis: ‘Mag ik afspreken?’ En ja, dat mag bijna altijd. Wij eten ’s avonds redelijk laat: om half zeven. Daarom kan er vrij lang gespeeld worden, waarna er ook nog tijd is voor het huiswerk. In de regel moet de jongste daarom om 17.00 uur thuis zijn. (Of, als er een vriendje bij ons over de vloer is, mag deze tot 17.00 uur blijven.) Hij pakt dan zijn schooltas uit, neemt wat te drinken en gaat aan de slag met zijn huiswerk. Hij krijgt (nog) niet elke dag huiswerk van zijn leerkrachten, maar we delen het huiswerk dat hij krijgt in kleine blokjes op, waardoor hij elke dag een stukje kan doen. Zo is hij vaak al in een kwartier klaar.
Na het huiswerk oefent hij een kwartier zijn drumles en een half uur typles. Ruim voor etenstijd is alles wat móet klaar. Een eventueel overhoormoment plannen we direct na het eten in, maar verder wordt er in principe na het eten geen huiswerk meer gemaakt. Zo is er voor het slapengaan nog tijd om te lezen.
Twee keer in de week heeft de jongste hockeytraining en eens in de week muziekles. Op die dagen spreken we af dat hij korter (of helemaal niet) met zijn vrienden speelt. Ook als er een toets aankomt of er even meer huiswerk is, passen we de structuur aan. Voor ons werkt dit vaste ritme fijn.
Zo kies je een vast huiswerkmoment
Om een geschikt huiswerkmoment te vinden, is het handig om antwoord te geven op de volgende vragen:
– Hoelang is jouw kind gemiddeld met het huiswerk bezig?
(Tip: door een goede huiswerkplanning voorkom je dat dit de ene dag heel lang is en de andere dag kort. Lees ook: Zo wordt huiswerk plannen super simpel!)
– Heeft jouw kind begeleiding nodig bij het uitvoeren van het huiswerk of lukt dit zelfstandig?
Als er begeleiding nodig is, is het belangrijk om het huiswerkmoment te plannen op een moment dat er iemand beschikbaar is om te helpen. (Jij als ouder, een oppas of een oudere broer/zus.) In dat geval beantwoord je de vragen hieronder niet alleen voor je kind maar ook voor degene die gaat helpen.
– Heeft jouw kind na het eten nog de tijd, energie en concentratie om het huiswerk te doen? Zo ja, dan is direct na het eten wellicht een geschikt moment voor het huiswerk.
– Is jouw kind een ochtendmens en ’s morgens vroeg wakker? Zo ja, dan is ’s morgens wellicht een geschikt moment voor het huiswerk.
– Vind je ’s morgens vroeg of ’s avonds na het eten niet geschikt, dan is er nog één optie: na schooltijd en voor het eten. Aan de hand van het moment dat jullie gaan eten, kun je bepalen hoe laat jouw kind uiterlijk aan het huiswerk moet beginnen. (Plan wat extra tijd in voor als er iets tegenzit.) Op basis hiervan kun je met je kind afspreken tot hoe laat er met vrienden gespeeld kan worden.
Stroomschema
Download hieronder een stroomschema om samen met je kind door te nemen. Hierin staan de vragen uit de vorige alinea verwerkt, gericht op je kind.
Je kind betrekken bij het bepalen van het huiswerkmoment
De bovenstaande vragen kunnen jou als ouder helpen om een geschikt huiswerkmoment te vinden voor je kind. Je kunt ook samen onderzoeken wat het beste moment is. Door je kind te betrekken in dit proces, is de kans groter dat je zoon of dochter gemotiveerd raakt om zich aan het vaste huiswerkmoment te houden.
Heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Neem gerust contact op. Ik help jou en je kind graag blij door de basisschool!