Twee weken terug vertelde ik in mijn blog waarom het goed is dat kinderen leren schrijven. Ook al beschikken we over digitale middelen en lijkt er geen noodzaak om een pen vast te houden. Toch is het goed. Je leest het blog hier. Maar áls er dan geschreven moet worden, waarom dan in van die ouderwetse, verbonden letters? En waarom niet met een gewone balpen, maar met een vulpen? In dit blog leg ik het je uit. 

Waarom leren we verbonden schrift? 

Mocht je inmiddels overtuigd zijn van het feit dat leren schrijven van belang is, dan kun je je afvragen waarom we geen blokletters aanleren, maar een ouderwets uitziend verbonden schrift. Er is toch geen volwassene die nog op deze manier schrijft?  

Minder kans dat kinderen ‘spiegelen’ 

In het verbonden schrift hebben de letters duidelijke eigen kenmerken. Hierdoor wordt de kans op verwarring tussen letters kleiner. Een goed voorbeeld hierbij zijn de letters ‘b’ en ‘d’. Als getypte letters lijken ze zeer op elkaar. Leer je deze letters aan als een schrijfletter dan is het verschil veel groter. Hierdoor is de kans dat kinderen gaan ‘spiegelen’ (de letter in spiegelbeeld opschrijven) veel kleiner. Vergelijk maar eens: 

Soepele handbeweging 

Het ‘lopende’ of ‘verbonden’ schrift stimuleert dat pols en vingers soepel bewegen. Bij losse letters moet je steeds loslaten. Bovendien schrijf je sneller als je aan elkaar schrijft. Dit geldt in elk geval bij jonge kinderen. Wanneer kinderen eenmaal goed gevormde letters kunnen maken en een vlot schrijftempo hebben, kunnen zij hun eigen handschrift ontwikkelen.  
Ik weet nog hoe dat bij mij zelf ging. Ik vergeleek handschriften van volwassenen in mijn omgeving en koos er één uit die ik mooi vond. Die letters ben ik gaan oefenen. 

Tegenstanders 

Er zijn ook tegenstanders van het verbonden schrift. Zij geven als argument dat het blokschrift beter leesbaar is en met minder motorische vaardigheid goed geschreven kan worden. Blokletters lijken misschien makkelijk te schrijven, maar dat is niet het geval. De letters van verbonden schrift eindigen steeds op hetzelfde punt, dat ook direct het beginpunt voor de volgende letter vormt. Bij blokletters moet bij elke nieuwe letter weer de keuze gemaakt worden waar te beginnen. Bovendien is het bij verbonden schrift duidelijker te zien waar een woord begint en eindigt. Bij blokletters is het moeilijk om steeds de juiste afstand te gebruiken tussen de letters in een woord en tussen woorden onderling. 

Waarom schrijven ze op school niet gewoon met een balpen? 

Een vulpen schrijft alleen als je hem goed vasthoudt. Hierdoor krijgen kinderen bij het schrijven met een vulpen direct feedback. Een balpen geeft deze feedback niet. Een goede, dunne gelpen met een zogenaamde naaldpunt is ook geschikt.  Een potlood is geen geschikt schrijfmateriaal omdat de punt steeds veranderd waardoor ook de lijnen die je schrijft steeds anders zijn.  

Alternatief schrijfmateriaal 

Wanneer kinderen moeite hebben met de motorische bewegingen die bij het schrijven horen, wordt hen soms ander schrijfmateriaal aangeboden. Er zijn ook losse greepjes te koop die je over je pen of potlood heen kunt schuiven. Inmiddels adviseren therapeuten om deze niet te gebruiken. De greepjes belemmeren het zicht op de letters. Daarnaast halen ze de vingers uit elkaar waardoor het alleen maar moeilijker wordt om goed te sturen. Het zijn juist de dunnere materialen die de juiste vingerbewegingen bevorderen. Ook kleuters moeten met dun materiaal werken om zo de juiste pengreep te oefenen. 

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Neem gerust contact op. Ik help jou en je kind graag blij door de basisschool!