De olifant
Ken je die illustratie van een olifant waar mensen omheen staan? Iedereen bekijkt de olifant vanuit een ander perspectief. Iedereen trekt dan ook een andere conclusie. De één zit bovenop de olifant vanwaar de flapperende oren goed te zien zijn. Die denkt met een waaier te maken te hebben. Een ander zit achter de slurf en ziet daar een slang in. Weer iemand anders bekijkt de zijkant van de olifant en ziet een muur. Het is maar net hoe je kijkt…
De eerste indruk
Zelf sta ik
er soms verbaasd van hoe we (ikzelf inclusief) kunnen opgaan in een conclusie
die we op basis van onze eerste bevindingen hebben getrokken. Wanneer een
nieuwe collega in een teamvergadering iets slims zegt, denken we: ‘Zo hé, dat
is een intelligente…’ Horen we in de supermarkt een moeder brommen op haar
kind, dan gaat door onze gedachten: ‘Nou, nou, ben je altijd zo snel
overprikkeld?’
Ik chargeer… maar je snapt wat ik bedoel.
Reflectie
Als we even een moment nemen om te reflecteren kunnen we toch best bedenken dat iedereen meerdere kanten heeft. De overprikkelde moeder zal vast en zeker een opeenstapeling aan stressfactoren hebben doorgemaakt. Op een ander moment is ze geduldig, grappig en liefdevol. Die intelligente collega maakt echt ook weleens fouten. Zelf hebben we tenslotte ook allemaal onze goede en mindere momenten. Ik hoop dat iemand die mijn negatieve kanten heeft gezien ook gelooft dat ik op andere momenten anders ben. (Want echt, ik heb ook twee kanten. ?)
Ouders en leerkrachten
Ik denk dat het ook zo werkt met ouders en leerkrachten. Vanuit welk perspectief kijken we naar elkaar? Zie je alleen die rechte rug? Of juist alleen die glimlach? Of neem je een beetje afstand om het totale plaatje eens goed te bekijken? En als je dat laatste doet, helpt dat dan om te nuanceren?
In perspectief
Als het ons lukt, ouders en leerkrachten, om elkaar in perspectief te zien, dan kunnen we meer van elkaar hebben. We begrijpen elkaar beter en hebben respect voor elkaar. Vanuit die positie kunnen we zo mooi samenwerken. En die samenwerking, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, stimuleert de positieve ontwikkeling van onze kinderen.
Lees ook: ‘Zes tips voor positieve communicatie tussen ouders en leerkracht.‘
Heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Neem gerust contact op. Ik help jou en je kind graag blij door de basisschool!