Vandaag vieren we kerst. Ondertussen genieten we van de twee weken durende kerstvakantie. Een tijd die als het even mee zit in het teken staat van ‘samen’ en van ‘tot rust komen’. December loopt op zijn einde, maar wat is dit toch elk jaar weer een bijzondere maand. Een maand die in het teken staat van feest vieren. Op de basisscholen wordt zo snel mogelijk gewisseld van Sinterklaas- naar kerstsferen om de nodige aandacht te kunnen geven aan allebei die feesten. Festiviteiten die zonder ouders lang zo leuk niet zouden zijn. Ouderparticipatie scoort dan ook hoog in december.

Eerst Sinterklaas

In november beginnen de voorbereidingen voor Sinterklaas. Wat wordt het thema van het Sinterklaasjournaal? Hoe gaan we daar als school bij aansluiten? Welke activiteiten doen we binnen de school? Sint en Pieten worden gereserveerd, zodat ze op 5 december tijd in hun drukke agenda hebben om op ‘onze’ school langs te komen. Schoencadeautjes of klassencadeaus worden uitgezocht en ingekocht. Tegen de tijd dat Sint in het land arriveert, is het de bedoeling dat de school deze goedheiligman uitstraalt. Dus worden de muren versierd met papieren versies van Sint en Piet. Er verrijst een openhaard van karton in de hal met schoenen ervoor. Uit de klaslokalen klinkt het gezang van oude en nieuwe Sinterklaasliedjes. Weer even oefenen zodat iedereen ze op 5 december kent.

De grote wisseltruc

Zodra de kinderen op 5 december de school verlaten, wordt alles wat aan de Sint herinnert opgeruimd en opgeborgen. De kerstversiering wordt uit de berging of van de zolder gehaald en de sinterklaasspullen vullen de ontstane bergruimte weer op. Nu is het tijd om kunstkerstbomen in elkaar te zetten en van lichtjes en versiering te voorzien. Bij de openhaard in de hal verdwijnen de schoenen en verschijnt een kerststal. Sterren op de ramen, kaarsjes in versierde glazen potjes. Wanneer de kinderen de volgende dag op school komen zingen ze kerst- in plaats van Sinterklaasliederen en bereiden ze hun aandeel voor de kerstviering voor. De tijd is kort!

Op weg naar kerst

De kerstviering: een ontbijt of diner, een viering in de eigen klas of met elkaar op een centrale plek. Wellicht een bezoek aan de kerk om daar met elkaar kerst te vieren. Alle keuzes voor de invulling van het kerstfeest zijn ergens tussen de start van de Sintorganisatie en 5 december gemaakt. Vanaf 6 december zijn de voorbereidingen in volle gang.

De kerstviering

En dan, vlak voor de kerstvakantie is het zover: de voorbereidingen zijn gedaan. De kinderen zingen de liederen die ze hebben geoefend. De vieringen worden uitgevoerd zoals ze zijn bedacht. Lichtjes symboliseren het Licht der wereld waar de Bijbel over spreekt. Iedereen voelt iets van die vrede op aarde, waar het kerstfeest ons aan herinnert.

Tijd voor vakantie

De kinderen worden uitgezwaaid: Tot over twee weken, in het nieuwe jaar. Een laatste opruiming volgt. Alle kerstspullen krijgen weer een plekje waar ze wachten tot volgend jaar. De kinderen hebben de kerstcreaties mee naar huis genomen. Als de laatste glitters zijn opgezogen, sluiten de leerkrachten de school. Tijd voor vakantie.

Het samen-gevoel

De maand is bijna voorbij. De decemberactiviteiten op school zijn achter de rug. Een terugblik laat zien hoe mooi ouderbetrokkenheid een rol heeft gespeeld in deze drukke maand. Bij alle activiteiten waren op de een of andere manier ouders betrokken. Ouders die deel hebben genomen aan een oudercommissie, ouders die mee hebben gedacht over de organisatie van Sint en kerst. Ouders die hebben geholpen met het versieren en opruimen van de school. Ouders die mee hebben gevierd. Het samen-gevoel van december.